Nettiperuskoulusta uusia mahdollisuuksia ja itsevarmuutta tulevaan

Kirjoittaja: Mirkku Uotila

Kun 9. luokka päättyi eivätkä 17-vuotiaan Henriikka Aallon peruskoulun opinnot olleet vielä valmiina, sai Henriikka opettajilta vinkin Nettiperuskoulusta päättötodistuksen loppuun suorittamiseen. ”Opettajat ehdottivat, että voisin tehdä opinnot loppuun siellä, koska en enää voinut jatkaa samassa koulussa. Minulle oli tärkeää saada peruskoulun opinnot päätökseen.”

Alkuun Nettiperuskoulun konsepti herätti hieman jännitystä. Millaista opiskelu olisi, kun ei olisikaan vierellä opettajaa selittämässä juurta jaksaen jokaista asiaa? Olisiko vaikea tehdä tehtäviä netissä? Heti opintojen alettua pelko osoittautui turhaksi. ”Ensivaikutelmani opinnoista sekä Muikku-oppimisympäristöstä oli, että tämä on selkeä ja helppo ymmärtää. Heti tuli hyvä fiilis.”

Opiskelun arkea

Henriikka mainitsee Nettiperuskoulun parhaaksi puoleksi vapauden. Samaan aikaan opinnoissa korostuu opiskelijan oma vastuu etenemisestä. ”Opiskeluarkeni oli hyvin säännöllistä. Otin heti tavoitteeksi, että edistän kursseja aktiivisesti ja suunnittelin opinnoissa etenemisen ohjaajan kanssa. Pystyin tehdä opintoja säännöllisesti ja keskittyä niihin, koska minulla ei ollut muita velvoitteita, kuten töitä. Opiskelin noin neljä tuntia päivässä.” 

Vaikka Henriikka teki tehtäviä säännöllisesti ja iloitsi kursseilla etenemisestä, niin oli myös hetkiä, jolloin motivaatio ei ollut huipussaan. Henriikka oppikin Nettiperuskoulussa kuuntelemaan itseään: ”Jos jonain päivänä tehtävien tekeminen tuntui raskaalta, pyrin tekemään tehtäviä edes vähän. Jos olo oli kuitenkin oli täysin voimaton, annoin myös suosiolla itselleni lepopäivän. Pakottamalla olisi vain syntynyt kierre, jossa opiskelusta tulee entistä vaikeampaa. Seuraavana päivänä minulla saattoikin olla paljon energiaa, jolloin edistin opintoja todella paljon. Pidin siitä, että sain itse säännöstellä tehtävien tekemistä ja milloin teen – opiskelu oli hyvin joustavaa.” Henriikka tunnistaa, että Nettiperuskoulun opinnoissa vaaditaan paljon itseohjautuvuutta, jotta opiskelu ei mene lorvimiseksi. “Selkeät tavoitteet auttavat. Se fiilis, kun on käyttänyt paljon aikaa tehtävään tai kurssiin ja saa sen palautettua, on todella palkitseva. Kertyvät kurssimerkinnät motivoivat pitämään tahtia yllä opinnoissa.”

Tukiverkostojen merkitys

Tukiverkostot olivat olennaisessa roolissa Henriikan opinnoissa. Vanhemmilta saatu tuki ja kannustus oli tärkeää. Henriikka opiskeli osittain lähiohjaajan tuella nuorisotilassa, mikä edesauttoi opintojen etenemistä. Nettiperuskoulun opettajilta sai nopeasti apua lähettämällä viestin oppimisympäristö-Muikussa. ”Oli helpottavaa, että pystyi aina kysyä apua opettajalta, eikä näin ollen tullut pitkäksi aikaa yhteen tehtävään jumiin jäämistä. Lisäksi oman ohjaajan kanssa meillä oli hyvä keskusteluyhteys, ja oli helppoa jutella hänen kanssaan. Meillä oli säännöllisesti ohjauskeskusteluita, joissa puhuimme opintojen etenemisestä sekä opiskelun arjesta.”

Nettiperuskoulussa opiskelu oli myös yllättävän yhteisöllistä Henriikan mielestä: vaikka omaa luokkaryhmää ei varsinaisesti ole, järjestetään oppivelvollisille viikoittaiset aikaan sidotut Google Meet -tapaamiset, joihin Henriikka osallistui ahkerasti. “Erilaisia Google Meet -tapaamisia muiden kanssa yhdessä opiskeluun etänä ja muita erilaisia tapaamisia opiskelijoiden, opettajien ja ohjaajien kesken olisi ollut paljon. Vaikken itse käynytkään kuin pakollisissa oppivelvollisten tapaamisissa, on minusta hyvä, että on mahdollisuuksia yhteisöllisyyteen opinnoissa.”

Itsevarmuutta tulevaan 

Nettiperuskoulu on antanut Henriikalle itsevarmuutta. ”Koulunkäynti on ollut minulle aina vaikeaa oppimiseen ja toiminnanohjaukseen liittyvien haasteiden vuoksi. Nettiperuskoulussa minulla oli kuitenkin aika ja mahdollisuus keskittyä rauhassa. Olin ajatellut olevani kehno koulussa, mutta sainkin huomata, että Nettiperuskoulussa pärjäsin sinnikkäästi opiskelemalla hyvin.”

Joulukuussa 2024 Henriikka ahersi viimeisen kurssinsa palautukseen opettajalle arvioitavaksi. Ilo olikin suuri, kun peruskoulun päättötodistus saatiin tilattua Henriikalle vielä ennen joulua. Henriikka teki 15 kurssia neljässä kuukaudessa. Yhden kurssin työmäärä on noin 28 tuntia, joten Henriikka teki kurssit hyvin nopeassa aikataulussa.

Kun Henriikalta kysyy, mitä hän sanoisi Nettiperuskoulua harkitsevalle, vastaus oli selkeä: ”Ehdottomasti kannattaa! Se on joustavaa, ja saat itse määritellä opiskelutahtisi. Selkeät tavoitteet ja säännöllisyys tehtävien tekemisessä ovat avainasemassa.”

Nettiperuskoulu osoittautui Henriikalle oikeaksi ratkaisuksi, joka paitsi auttoi saamaan peruskoulun päätökseen myös avasi ovia tulevaisuuden unelmille ja loi uskoa omaan osaamiseen ja pystyvyyteen. Tulevaisuuden suunnitelmissa siintää terveysala: ”Haluan opiskella lähihoitajaksi ja katsoa sitten, mihin suuntaan se vie.”

Lisätietoja opiskelusta Nettiperuskoulussa

Elise Hokkanen
elise.hokkanen@otavia.fi
044 794 3273
nettiperuskoulu.fi

Takaisin arkistoon